Tips om beter in slaap te komen

Het is enorm frustrerend als je maar ligt te draaien in bed en je niet kan slapen. Maar een goede nachtrust is cruciaal voor je prestaties gedurende de dag. Een slechte nachtrust kan je concentratievermogen en je capaciteit om informatie op te slaan verslechteren. Met een paar simpele tips en trucs kun je ervoor zorgen dat de kwaliteit van je slaap beter wordt en je sneller in slaap valt. Benieuwd? Lees dan snel verder! 

Schermen 

Schermen met blauw licht, zoals smartphone of televisies, zorgen ervoor dat ons slaapritme verstoord wordt. Als je voor het slapengaan nog veel op je telefoon of laptop zit, maakt je lichaam geen melatonine aan. Probeer 1,5 uur voor het slapengaan beeldschermen te gebruiken. 

Ontspanning 

Om de kwaliteit van je slaap te verbeteren en ontspannen in slaap te vallen, is het belangrijk om iets aan ontspanning te doen voor het slapen gaan. Wat dat is, is voor ieder persoon verschillend. Denk aan een boek lezen, muziek luisteren, een warme douche nemen, mediteren of yoga ontspanning. Kies iets wat bij jou past want dat werkt het best voor jou! 

Open je raam 

Overdag zit je vaak in warme ruimtes met een aangename temperatuur. Als je gaat slapen, wil je dat de temperatuur iets afneemt. Zet daarom voor het slapengaan je raam open. Het zorgt voor een betere weerstand en vermindert de kans dat u met hoofdpijn wakker wordt. Bovendien zorgt een lagere hoeveelheid koolstofdioxide ervoor dat u dieper slaapt. Hierdoor wordt u uitgerust wakker. 

Goed bed, matras en kussen 

Een goed bed, matras én kussen bieden de basis voor een goede slaaphouding. Met name het matras en kussen zijn cruciaal voor je slaaphouding en eventuele lichamelijke klachten. Kijk bij het uitzoeken van een matras goed naar je gewicht en of je vaak op je zij, buik of rug slaapt. Ga naar een showroom om een aantal matrassen en kussens uit te testen. 

Verduistering 

Een goede donkere slaapkamer kan ook zorgen voor een goede nachtrust. Doordat de slaapkamer goed verduisterd wordt door de juiste raambekleding, denkt jouw lichaam sneller dat het tijd is om te slapen. Je wordt sneller moe en valt beter in slaap. Shutters kunnen helpen voor een goede verduistering in de slaapkamer zodat u ontspannen in slaap kunt vallen.